dinsdag 19 maart 2013

Motorische Remedial Teaching

Bij mijn opleiding tot ib'er/rt'er zat ook een module Motorische Remedial Teaching (MRT). Ik heb deze module met veel plezier gevolgd. Lekker bewegen heeft een positief effect op leerprestaties. Daarom komt het wegwerken van bewegingsachterstand bij kinderen de resultaten ten goede.

In het Tijdschrijft voor Remedial Teaching (jaargang 20 - 2012 - nummer 5) kwam ik een artikel tegen over dit onderwerp. Het artikel is geschreven door Lex van de Kamp.

Wat is MRT? MRT is samen met ouders en leerlingen door middel van beweging werken aan achterstanden in de ontwikkeling van kinderen. De bewegingen van een grote groep kinderen worden vergeleken, zodat je kunt bepalen hoe ver een kind is gevorderd in de ontwikkeling van zijn bewegingen en daarmee met zijn motoriek. Het is extra zorg voor motorisch minder vaardige kinderen om de ontwikkeling van het bewegingsgedrag te verbeteren.

MRT probeert de achterstanden bij bewegingen te verminderen of zelfs weg te werken. Het resultaat zal zijn dat een kind geen of minder achterstand heeft op bewegingsgebied ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten en meer plezier gaat beleven aan bewegen en bewegingservaringen. Bijna automatisch betekent dit dat een kind meer plezier beleeft aan bewegen in het algemeen en op school aan de gymnastieklessen.

Bewegen kan ook de concentratie bevorderen. Door positieve bewegingservaringen op te doen kan het zelfvertrouwen worden versterkt.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten