zaterdag 14 september 2013

Een prachtig boek: Ik zoek een woord

Gisteren gekocht: Ik zoek een woord.
Het is een prachtig boek met 167 gedichten over taal om van A tot Z te verslinden. De gedichten zijn gekozen door Hans & Monique Hagen. De illustraties zijn van Deborah van der Schaaf.
Geheime berichten, boze brieven, lieve woorden, gevleugelde woorden, wartaal, kromtaal, klanktaal, en woorden die zich niet laten vangen. Hans en Monique Hagen verzamelden poëzie waarin met letters en woorden wordt gespeeld. De illustraties van Deborah van der Schaaf zijn gedichten op zichzelf.
Een paar voorbeelden:
Een koning...
Een koning schreef
voor zijn plezier
gedichten op toiletpapier
en was het laatste blaadje vol
dan nam hij weer
een nieuwe rol

Marianne Busser en Ron Schröder

Gedichtje
Hij schreef een klein gedichtje
het had niet veel om handen
maar het had iets van een lichtje
dat in het donker brandde.

Toon Hermans

I - I

In plaats van de som
leverder ik een gedicht in
bij de wiskundeleraar.

Hij zie: ik snap het niet.
Ik zei: dan staan we quitte.

Erik van Os

En dit zijn maar drie van de 167 prachtige gedichten geschreven door wel 109 schrijvers.In deze bloemlezing zijn de gedichten als een feestelijke slinger aan elkaar geregen. Voor iedereen van 9 tot 99 jaar.

Hans en Monique Hagen hebben ook 19 lesideeën bedacht en opgeschreven. Ze staan op hun eigen website: lesideeën Geweldig!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten