maandag 2 september 2013

Een SUPERdag met de kleuters!

Ik was al vroeg op school om alles klaar te maken voor de nieuwe dag. Vanaf 08.30 uur kwamen de kleuters met hun ouders naar binnen. Ik ben nu gewend aan de kleuters en de kleuters en hun ouders zijn gewend aan mij. Dat is fijn.
Na een kort gesprek over het weekend heb ik de kalender van Pompom geïntroduceerd. Vandaag is het maandag 2 september. Gisteren was het 1 september. Dat blaadje mocht eraf gescheurd worden.
Ook Flip was weer terug van zijn logeerweekend.
Rond 09.00 uur begon ik met een rekenactiviteit. Het onderwerp van de les was het kunnen vergelijken en ordenen van lengte. Begrippen die aan de orde kwamen: kort, kortst, lang langst, klein, kleinst, even lang.
- Drie slangen van klei: een lange en twee korte. Welke slang is het langst? Welke slang is het kortst? Hoe zoek je dat uit? Leg de slangen in volgorde van kort naar lang.
- Kinderen maken een slang. Ik zet de kookwekker op twee minuten. Stop als de kookwekker afgaat. Wie heeft de langste slang gemaakt.
- Nog een keer twee slangen maken. We gaan op zoek naar meetinstrumenten. Ik laat een rolmaat zien.
- Hoeveel houd je van mama? Iemand antwoordde van hier tot Australië. Een ander hield van iemand van hier tot Afrika. Toen las ik het boekje Raad eens hoeveel ik van jou hou? voor. Van hier tot de maan en terug!!!
Om 09.30 uur begon de werktijd. Voor een paar kinderen had ik kleien gepland. En wat gingen ze kleien? Juist......slangen. En uiteindelijk een heeeeeeeeeeel lange slang door de klas. Juf Kitty kwam naar het resultaat kijken. En voor juf Els heb ik foto's gemaakt. De rolmaat was niet lang genoeg, de slang was meer dan 200 (centimeter).


Na het harde werken gingen we fruit eten en drinken. Een gezellig half uurtje in de kring. En net toen ik met de klas naar buiten wilde gaan, kwam juf Moniek met haar kleutergroep. Wat was er aan de hand? Ik wist het niet. En toen begonnen alle kleuters voor mij te zingen omdat ik morgen jarig ben. Wat een verrassing. Het zingen was al een heel grote verrassing maar van beide groepen kreeg ik ook nog iets heel moois.
 
 

Dank je wel, alle kleuters en alle juffen.
De laatste drie kwartier van de ochtend hebben we heerlijk buiten gespeeld.

's Middags begonnen we met een gymles. De klas werd weer in drie groepen verdeeld. Meneer Alex stond bij de apen, die klauterden in het wandrek. Juf Sharina stond bij de tijgers die liepen over een bank, sprongen over matten en klauterden over kastdelen. En ik stond bij die eenden die liepen over een bank die we omgekeerd hadden zodat ze over een soort evenwichtsbalk liepen.

Terug in de klas zijn we met behulp van het digibord bezig geweest met het thema kleuren:
- het prentenboek Blauwtje en geeltje
- het liedje: Papier in alle kleuren
- verf de plankjes in de juiste kleur
Tot slot van de dag nog een half uur werken. En toen was de maandag weer voorbij. De kop van de week is er weer af. Meestal zeg ik tot volgende week maar ik denk dat de kleuters mij morgen ook nog wel even zullen zien..........






2 opmerkingen: