woensdag 30 oktober 2013

Van Dale Junior Spreekwoordenboek

Gisteren heb ik voor mijn groep 5/6 het Van Dale Junior Spreekwoordenboek gekocht.
Wat betekenen onze spreekwoorden? Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Maar ik denk dat de kinderen van groep 5 het boek ook kunnen gebruiken. Het is een prachtig boek.
Je vindt in dit boek alles wat je wilt weten over ruim 2700 spreekwoorden en uitdrukkingen.
Zuig je weleens iets uit je duim? Heb je ooit een kat in de zak gekocht? En valt bij jou thuis de appel ook niet ver van de boom? Als je erop gaat letten, merk je dat spreekwoorden en uitdrukkingen overal om ons heen zijn in boeken en tijdschriften, op de televisie en de radio en in de gesprekken die dagelijks gevoerd worden.
Uitdrukkingen maken de taal levendig, omdat ze een beeld oproepen. Vaak is dat een grappig beeld: denk maar aan ogen op steeltjes, aan rode oortjes of aan lange tenen.
In dit boek kom je veel te weten over de betekenis en het gebruik van allerlei spreekwoorden en uitdrukkingen. In het boek staat ook waar de uitdrukkingen vandaan komen. Er staan wel 150 tekeningen in het boek. Verder ook allerlei extra wetenswaardigheden.

Een voorbeeld: ik dacht net laat me het woord school eens opzoeken. Dan vind ik het volgende:
school
uit de school klappen
geheimen doorvertellen

Het fotomodel heeft uit de school geklapt over
haar relatie met rock-'n-rollzanger Mick Jagger.
Klappen betekent "praten" en "kletsen". De
uitdrukking slaat eigenlijk op kinderen
die thuis vertellen wat er op school is gebeurd.


Ik hoop dat mijn klas het boek met veel plezier zal gebruiken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten