woensdag 20 november 2013

Dagkalender 2014: Verborgen regels

Vanmiddag lag mijn bestelling in de brievenbus die ik bij uitgeverij Pica had gedaan. Het is een dagkalender 2014 voor mijn groep 5/6. De dagkalender gaat over verborgen regels. De verborgen regels verwijzen naar ongeschreven regels of gewoonten die, wanneer ze niet worden begrepen, de wereld tot een verwarrende plek kunnen maken waar je je geïsoleerd en buitengesloten voelt. De meeste mensen houden van regels, zolang deze consequent worden toegepast. Maar wanneer ze onduidelijk zijn, inconsequent worden gebruikt, of onuitgesproken zijn, kun je overstuur, verward of verontwaardigd reageren. Een verborgen regel kan ook een regel zijn die nooit wordt vereld, maar die je leert door het gedrag van anderen. Als je niet begrijpt wat anderen communiceren met hun gedrag, leer je echter ook de verborgen regel niet.

Ik zal wat voorbeelden geven van regels die in deze kalender staan.
- Maandag 6 januari 2014: Ga je vandaag naar school, dan kun je je leraar, klasgenoten, vriendjes en vriendinnetjes een gelukkig Nieuwjaar wensen.
- Maandag 3 februari 2014: Elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur wordt overal in Nederland de sirene getest. Er is niets aan de hand. Je hoort de sirene precies 1 minuut en 26 seconden.
- Donderdag 20 maart 2014: Helpende gedachte bij een onvoldoende: "Het is niet gelukt om een voldoende te halen. Ik probeer het de volgende keer opnieuw."
- Donderdag 3 april 2014: Het is beleefd om volwassenen met "u" aan te spreken. Soms zegt een volwassene: "Zeg maar jij tegen mij." Dat betekent dat je geen u hoeft te zeggen.
- Dinsdag 6 mei 2014: Laat een leerling die graag alleen wil zitten in de pauze, met rust. Iedereen heeft recht op een eigen invulling van de pauze.
- Maandag 9 juni 2014: Helpende gedachte bij een onvoldoende: "Ik heb mijn best gedaan, meer kan ik nu niet doen."
- Zaterdag 12 juli 2014: Als je per ongeluk in je broek plast, drinken of eten morst, dan noem je dat: "Een ongelukje hebben."
- Maandag 18 augustus 2014: Foutjes maken op school is oké. Het betekent dat je het nog niet (helemaal) kan of dat je een "slordigheidsfoutje" hebt gemaakt. Je bent op school om te leren.
- Maandag 29 september 2014: Heb je hoofdluis? Schaam je niet. Dit kan ieder kind overkomen. Luizen zitten graag op schoon haar.
- Donderdag 16 oktober 2014: Stoeien is leuk, je kunt je energie kwijt en voor je motoriek is het ook goed. Er zijn twee belangrijke regels bij het stoeien: 1. Je mag elkaar geen pijn doen. 2. Meteen stoppen als de ander dat wil.
- Zondag 9 november 2014: Stemmen voor een tv-programma kost altijd geld. Vraag toestemming aan je ouders.
- Vrijdag 26 december 2014: Soms moet een ander om je lachen terwijl je geen grap maakt. Wil je weten waarom de ander lacht, zeg dan: "Kun je mij uitleggen wat er zo grappig is?"

Dit zijn twaalf voorbeelden uit de kalender verborgen regels. Het is zeer zeker een kalender die bruikbaar is in mijn groep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten