maandag 18 november 2013

Hoe overleef ik... de kleuters?

Dinsdag 5 november ben ik naar een congres geweest in Driebergen-Zeist. De titel van het congres was: Hoe overleef ik... de kleuters?
De eerste spreker was Martine Delfos. Haar eerste reactie was: Hoe overleven de kleuters... ons? Het was geweldig om haar te horen spreken. Taak van de leerkracht: Kinderen helpen vrienden maken. Sociaal de ander ontdekken. Leren begrijpen is communiceren, en communiceren is contact. Van contact wordt een mens rustig. Twee boeken van Martine Delfos over communiceren:
- Luister je ook wel naar mij?
- Ik heb ook wat te vertellen!

De tweede spreker was Marjan van der Maas. Zij is adviseur KPC Groep. Het onderwerp waar Marjan over gesproken heeft, was opbrengstgericht werken met kleuters. Zij heeft het met ons vooral gehad over observeren en peilen en alles wat hiermee te maken heeft.

De derde spreker was Hetty Booys. Zij is onderbouwleerkracht en coach basisschool Het Festival Zwolle. Hetty heeft vooral tips voor de praktijk gegeven. Zij werkt met vaste hoeken: bouwhoek, constructiehoek, zand/watertafel, tekenen/schilderen/knutselhoek, lees/schrijfhoek, lees/luisterhoek, rekenhoek, huishoek, themahoek, ontdekhoek.

's Middags heb ik eerst een workshop beginnende geletterdheid gevolgd bij Maud van Druenen. Maud is projectmedewerker Expertisecentrum Nederlands. We hebben het o.a. gehad over de tussendoelen beginnende geletterdheid, het aanbieden van een prentenboek, fasen schrijfontwikkeling, taalbewustzijn en alfabetisch principe. Zie ook www.detaallijn.nl en www.expertisecentrumnederlands.nl

De tweede workshop die ik volgde werd gegeven door Cathe Notten en ging over ontluikende gecijferdheid. Cathe is zelfstandig rekenadviseur, hoofdredacteur Volgens Bartjens, opleider Met Sprongen Vooruit. We zijn zelf actief bezig geweest met allerlei rekenspellen. Kijk hiervoor naar Rekenen in Sesamstraat, Rekenspellen in het basisonderwijs, Met Sprongen Vooruit.

Het was een heel waardevolle dag. Vanmiddag heb ik mijn collega's op basisschool Aventurijn mogen vertellen over deze dag. Fijn dat hiervoor belangstelling was.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten