donderdag 10 april 2014

Op 10 april aandacht voor De Nationale Herdenking op 4 mei



Aan onze directeur was door het comité 4 mei gevraagd om kinderen gedichten te laten schrijven die dan mogelijk voorgelezen zouden worden tijdens de viering op 4 mei. Dit is geen eenvoudige opdracht. Ik ben begonnen met de vraag: Wie weet wat 4 mei voor een dag is? Wat gebeurt er elk jaar op die dag? Allerlei antwoorden maar het goede antwoord zat er niet bij. Totdat twee vijfdegroepers onze kalender pakten en daar het blad van 4 mei opzochten. En jawel, daar stond duidelijk uitgelegd wat er op 4 mei herdacht wordt. Daarna heb ik een kort filmpje laten zien van de herdenking in Amsterdam: nationale herdenking 4 mei We hebben twee afleveringen van Klokhuis bekeken over Anne Frank. Het was muisstil in de klas. Daarna heb ik de opdracht uitgelegd: het schrijven van een gedicht, tekst die mogelijk voorgelezen zal worden tijdens de herdenking in Zegge. De kinderen hebben erg hun best gedaan op deze moeilijke opdracht. Eén gedicht sprong er voor mij uit. Deze zal ik hieronder schrijven. Ik ben ervan onder de indruk.
Leven zonder vrede

Buiten is het oorlog,
de wind neemt geen vrede met zich mee.
Het stof en zand zorgt ervoor
dat je niets meer ziet.
De ruimte is leeg hier,
alles is weggehaald.
Moeder en vader al verloren,
alleen de kat die mij ziet staan.

Buiten is geen vrede,
alleen soldaten zie je gaan.
Ramen zijn gesloten,
zit hier te huilen voor de deur.
Opeens gaat hij weer open.
Zie alle mensen voor me staan.
Ze zeggen het is vrede,
laat alle soldaten maar weggaan.
Dan ga ik naar buiten,
alle kleuren zie ik weer.

Buiten is het vrede,
alle mensen zijn weer blij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten